torsdag, november 03, 2005

Tänkte inte på det...

Jag kom på att jag för att läna någon form av kredibilitet åt min totala dissning av tre böcker i ett tidigare inlägg kanske bör nämna några böcker jag faktiskt har tyckt om. Det känns som en rätt så bra grej att göra i samanhanget. Alltså, tre böcker som jag har tyckt mycket om:

1. Under ingrodda ärr - Val McDermid.
Andra boken i serien om profileraren Tony Hill och hans kollega Carol Jordan. En fantastiskt spännande roman med en och annan oväntad utveckling. Stort tack till Molle för den!

2. Anubisportarma - Tim Powers.
Egyptiska trollkarlar, psykotiska clowner, litteraturvetare som reser i tiden, en poet som ingen vet vart han kommer ifrån och en massmördare som byter kropp med sina offer. Kan det bli mer vrickat? Ja, definitivt. Men å andra sidan gör Powers ett fantastiskt jobb när han knyter ihop hela historien utan att lämna luckor i storyn eller logiken. Ett imponerande arbete med tanke på den totalt flippade handlingen.

3. Pestens tid - Stephen King.
Jag vet inte vad det är som gör att jag gillar boken så mycket. Men det gör jag. Och när jag fick tag på den långa versionen med ytterligare 400 sidor eller så... Då vart jag glad som en liten pojke. Jag höll på att skriva något vulgärt, men besinnade mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med om Val Mc Dermids böcker. Gillar alla hennes. Är det i denna som ondot gillar ehm...ska vi säga historiska föremål? Vill inte göra en jättespoiler.

Har inte läst hennes senaste. Fy mig.